Khamis, 13 Januari 2011

KEMBARA PUAS SUDAH KU MENGEMBARA

"...kembara
puas sadahku mengembara
...mencari
hari emas bukannya mudah"

Inilah antara lirik lagu "Kembara" dengangan kumpulan KEMBARA yang diangotai oleh M. Nasir, Sahlan dan A.Ali...yang popular di tahun-tahun 1980-an. Kira lepas habis SPM... aku kerja kontrak di Batu Pahat, bersama keluarga Salleh. keluarga Wak Moh dan  Kupri anak Wak Usop Petrok yang jual durian naik basikal...duren...duren... Biasa kalau naik motor baru arwah abah bernombor JAP 6170 bersama Ayon...sepanjang perjalanan memang nyanyi aje...

Eh..eh..aku bukan nak cerita tentang kumpulan Kembara atau kenangan bekerja kontrak tapi n3 aku kali ini berkaitan dengan kereta Kembara aku. Dah lebih 2 tahun aku pakai kereta ini dan tak ada banyak masalah...biarpun bunyinya slow sikit dari lori Peladang.  Aku dah make-up sikit2...pasang double-dingan sistem bass yg agak power gak le dia punya degang degung... tapi aku hanya dapat buka kuat2 kalau aku drive sorang2 coz mama ngan Harith tak suka kuat2.

TAPI....jeng...jeng...jeng....

Minggu lepas masa hantar Harith ke sekolah agama waktu pagi terhidu bau hangit dan tak menyenangkan. Aku ingat air radiator habis...tak jugak...so pagii Isnin hari tu bila aku nak onkan lampu keluar indicator lampu tinggi w/pun aku tak bukak lampu tinggi. Bila aku check lampu tak terang...hanya lampu masa hujan aje yg nyala...alamak... aku redah jugak untuk hantar Harith w/pun gelap. Yela...sekarang pun kul 7.00 pagi masih gelap...ini kul 6.30 pagi...

 
Lampu yang malap...

Kereta depan masih boleh nampak cahayale...

Hari Selasa Johor cuti hol Sultan Johor tapi aku lupa nak repair. Hari Rabu aku ada metting kat SMK Sultan Alauddin, Bukit Besar dan tak berapa condifen nak bawak Kembara so aku suruh Tanty bawak Kembara dan bila bangun pagi hari Rabu baru aku ingatr masalah lampu Kembara...hari Rabu tu aku hantar Tanty kemudian baru hantar Harith dan terus ke SMK Sultan Alauddin. Petang tu cam lupa dan malas agaknya nak repair sampai le pagi tadi macam "gedandapan" drive....nasib baik ada lampu jalan.

Petang tadi hantar ke kedai eksesory nak repair... try2 tak boleh...mual2 ingat dia punya bulp...dah ganti pun tak boleh. Check fius....semua ok....alamak nape pulak. Dia suggest aku hantar kedai wirring kerana mungkin ada wayar yg terbakar....alamat. Hari pun dah petang nak ambik Harith pulak.... Esok gedandapan
lagi aku...

"Wahai Kembara...kau jangan coba-coba nak menduga aku... sekali aku sumpah jadi kau Mercedes Benz C 180....pling!!!!

Oh my God...kalau aku ambik ko...berat badan aku boleh turun bawah 100kg.

Oh no... aku tak nak nambah peleburan kat finance lagi....cukup le aku bayar Wish...aku akan repair samapi jadi elok....wahai Kembara.

Inilah saja n3 merapu aku....


5 ulasan:

  1. kan ke ko bolih bawak lampu picit masa bawak kembara tu.Bolih suluh jalan jadi tak gedandapen.kikiki...ada jugak org makan seliper sbb lawak bodoh aku ni.

    BalasPadam
  2. cikgu Bahrin..nak tanya sikit..apa makna "Gedandapan" tu...adakaah maksudnya sama dgn "Gegendang" atau "Degan" atau "Degawan"...hehehe..manalah tau perkataan ni keluar dalam kertas pemahaman UPSR

    BalasPadam
  3. Mengikut kamus DBP edisi 1867 menyatakan bahawa "gedandapan" membawa maksud teraba-raba dalam kegelapan.
    Dalam bahasa sunskrit "gedandapan" membawa bermaksud mengecat balai raya atau apa-apa ajela...

    BalasPadam
  4. GEDANDAPAN bukan ke bermaksud orang yang suka mengendap, lupa lah maksud bahasa primitif tu.... Ala cikgu tukar aja lah kreta baru, simpan duit banyak2 nak buat apa... hihihi....

    BalasPadam