Sabtu, 19 Mac 2011

TERKENANG HARI GURU 2007

Selak2 rak terjumpa sebuah album gambar kecil tahun 2007 dan bila tengok jumpa pulak gambar nostalgia. Pada perayaan hari guru 2007 tengok2 cam tak ada persembahan yang agak lain. Tanya GPK HEM nak buat persembahan tak ... jadikkkkkkkkkkkk....tanya pulak Penyelia Petang....nak buat persembahan tak? Ok boleh... so fikir punya fikir buat sketsa. Aku pun karang le skripnya. Last2 berlakon sebagai PATI/Jebeng/Mat Indon yang dah mewah kat Malaysia. Walau pun watak PATI tapi ceritanya ialah mengenai kekayaan Malaysia, senang cari makan asal rajin dan kenakan budak2 yang belajar malas, merempit, gejala sosial, dadah dsb. Merka bertiga baru balik libur lepas gajian....biasalah Mat Indon akan beli TV, radio dan sebagainya kemudian pikul. Bila penat relex kat kat bus stop dan berbual Diselitkan sebuah lagu "Penasaran" yang diubah liriknya... antara yang aku ingat....

Kalau belum biasa aku ke Malaysia
Suatu hari aku pasti kan ke sana
Biar sungguh amat banyak halangannya
Sampai mati pun aku cuba ke sana

Kerna Malaysia negara kaya
Ramai PATI yang dah berjaya
Aku pun tak merasa heran
Kalau Malaysia jadi tumpuan.

Semua orang mau ke sana
Semua orang nak dapat kerja
Bermacam-maca cara pun dilakukan
Tidak kira yang halal atau yang haram


Baru pulang libur... nyoping lagi. Nyoto beli telibisi...
Kadir beli gitar ama radio...Doyok beli baldi.



Aduh capek gue...kita istirehat dulu ya mas...
Ya bisa...ini kalau gue masih di Lombok...jangan gitar...mau makan pun susah.
Masanya itu...aku mesti kumpul wang dan tidak mau bel;i yang bukan2.

Ending sketsa ini sedang mereka rancak berbual tiba2 datang 3 orang polis ( guru Kadet Polis dgn uniform ) dan menangkap kami...

3 ulasan:

  1. ko mmng sebiji rupa Indon, indon kan suka pakai baju corak2

    BalasPadam
  2. Itu maksudnya menjiwai watak... aku rasa kalau aku masih di KL aku boleh mengembangkan karier... ni kat Kulai maka terkulai dan mengembangkan badan ajelah. Ko tengok Kuman tu...laku gak berlakon.

    BalasPadam
  3. Memang menarik kalau sketsa ini difilemkan. Boleh buat sinetron juga sampai 55 siri. Itu belum lagi kisah bawak lari awek Malaysia....itu saja rasanya 25 minggu punya sinetron.

    BalasPadam