Rabu, 30 Mac 2011

SEBENARNYA BANYAK KURNIAAN YANG ALLAH SWT ANUGERAHKAN ( Part 13 )

Aku terus bekerja di AP Advertising yang di miliki oleh usahawan dari Terungganu. AP Advertising merupakan salah satu anak syarikat induk Ampang Press selain Ampang Paper ( membekal kertas ) dan Chroma Scan ( perkhidmatan colour separation ). Syarikat ini agak mantap kerana mempunyai bangunan sendiri dengan pekerja hampir 100 orang. Banyak agensi kerajaan dan swasta yang menjadi klien syarikat ini seperti DBP, Mardi, Proton, Percetakn Negara, Kraftangan, Bank Bumiputa sekaran CIMB, UKM, TNB, dan banyak lagi. Pengarah Urusan bernama Mustaffa dan di bantu oleh adik dan anak saudaranya iaitu Abang Din pengurus Ampang Press, Abang Zul pengurus Chroma Scan dan Mak Tie pengurus AP Advertising. En Mustaffa  semua anaknya perempuan dan masih belajar lagi... so anak saudara dan adiknya yang membantunya.
Aku seronok bekerja di sini kerana selain syarikat yang mantap persekitaran bekerja juga meyakinkan selain pengurusannya yang mesra. Aku merasa betul-betul seorang designer dan diberi kepercayaan oleh pihak pengurusan. Seingat aku ... aku tidak pernah menerima teguran dari pihak pengurusan. Kawan aku siFuad adalah Art Director dan kita orang memang boleh bekerjasama. Biarpun ita orang ada degree...tapi tak de la nak menyombong sehingga tukang buat air pun rapat dengan kita orang. Kami juga tak berkira fasal kerja... selain boleh tuntut over time banyak keistimewaan lain. Setiap tahun ada annual dinner, rombongan Cik Kiah dan yang aku sempat pegi ialah rombongan ke Langkawi.  Bila buar annual dinner memang aku yang jadi master mind dari awal sampai tamat. Pernah satu annual dinner yang di buat di Kelab Darul Ehsan aku jemput band Wan Safie ( BIL ) untuk buat persembahan. mE Memang meriah dan dapat pujian.
Studio AP Advertising berada di tingkat bawah. Awal memang hanya aku berempat yang ditempatkan di situ bersama Fuad, Mak Tie dan Ita ( kerani ). Meja aku adalah tempat paling meriah setiap hari... di samping dia orang singgah nak tengok kerja yang aku buat...dia datang nak bersembang dan yang lelaki datang nak tumpang hisap rokok. Dulu aku memang seorang perokok tapi tak la tahap heavy. Aku hisap rokok salem je... asalnya memang boss tak bagi hisap rokok dalam studio tapi bila aku bagi reason nak cari idea...akhirnya boss mengalah dan atas tempat aku duduk dipasang alat penyedut asap...dan akibatnya bila orang nak hisap rokok meja aku jadi port hisap rokok. Ada jugak yang datang meja aku nak dengar cerita2 lucu dan 18SX dari aku. Aku memang banyak cite2 lucu dan 18SX...boleh buat antologi... dan yang pasti aku di kira Pak Lawak gak... boss dan manager2 dah lali dengan perangai aku....sambil buat kerja sambil nyanyi.... kerja tetap siap in time...

Satu hari Jalil Hamid ( pelakon/pelawak/penayanyi ) call  ajak gi audition di satu agensi dia kata nak buat iklan. So pergi la bertiga dengan Fuad  3-4 hari lepas audition agensi call kata aku dan Fuad terpilih untuk berlakon iklan John Player Special (JPS). Penggambaran tu dibuat di Kuala Selangor. 3 hari dua malam gak nak buat iklan stak sampai 1 minit. Dapat gak dalam RM800.00 ( wow... ini kalau sebulan dapat 3 job lumayan gak ni ) Lepas tu dapat offer lagi untuk iklan Keselamatan Jalan Raya...Berhati-hati di jalan raya.
Tak lama lepas tu agensi offer lagi untuk iklan JPS versi Aidil Fitri...
Glamour gak la masa tu...

Sampai satu ketika banyak sangat job kat company...so tak terlarat buat berdua... kita orang suggest kat boss utk ambil sorang lagi designer... kebetulan senior kita orang tengah cari kerja so konon keluarkan iklan kat paper tapi itu just lakonan je coz sebenarnya calon dah ada. Dia ni dah ada experience kerja... namanya Sallehuddin tapi gelarannya Salad... so kerjalah dia di sini. Aku kira beruntung gak sebab di mintak gaji RM900.00 dan oleh kerana aku lebih senior di company tu...boss naikkan gaji aku dari RM750.00 jadi RM900.00. Memang seronokla bila rakan sekerja satu kepala gila...

Satu lagi kemudahan yang syarikat bagi ialah tempat tinggal percuma. Boss suruh aku ngan Fuad duduk kat rumah kedai di Kg Melayu Ampang. Kita orang hanya bayar duit api ngan air je... rumah memang besar ada empat bilik. Lebih dua tahun duduk percuma sebelum rumah tersebut dijadikan pejabat. Aku menyewa bilik di rumah Salad coz dia dah kawin dan menyewa rumah 4 bilikdi Taman (lupa nama taman...tapi dekat dgn Tmn Watan, Ampang) Sewa bilik ni memang kurang seronok. Aku ingat tak sampai setengah tahun aku pindah ke Flat Taman Kosas. Tingkat 4 you... tapi masa tu tenaga kuat lagi walau pun dah ada gout. Sewa flat ni cuma RM250.00 so kongsi dengan mat despatc satu company. Seronok duduk at sini...

Sampai suatu ketika berjumpa bekas coursemate di ITM yang kini dah jadi guru KPLI di Dengkil... dan entah cam mana dilorongkan untuk mencuba so kami bertiga saja-saja memohon KPLI coz terfikir gak time sekarang idea kita orang masih laku ok la... nanti bila idea dan outdated cam ne... at least kalau jadi cikgu kerja tetap dan berpencen. Sampai masanya kami bertiga dipanggil temuduga di MPIK. Nasib baik bukan dalam satu masa so boss tak sedar la...so dalam bulan Mei dapat keputusan dan kami bertiga diterima untuk Kursus Perguruan Lepasan Ijazah. Cam ne nak cakap dengan boss ni... kebetulan suatu pagi boss panggil kami bermesyuarat untuk meningkatkan perolehan syarikat. Bila sampai turn kita orang maka kami pun beritahulah yang kami nak berhenti kerja kerana nak sambung belajar... so metting terus stop.  Memang macam-macam dia orang tanya kenapa nak berhenti dan pelbagai offer...tapi kami terangkan yang kami nak sambung belajar kerana dapat tawaran. Kami mintak notis 2 minggu... kerana 2 minggu lagi kena daftar.  Oleh kerana kami pekerja yang ( bukan nak masuk bakul angkat sendiri...kenyataan ) pihak pengurusan tidak mengenakan denda sebulan gaji malah gaji penuh dan saguhati wang tunai dan beberapa hadiah. Offer yang aku rasa paling tinggi ialah menjadikan kami rakan kongsi untuk AP Advertising dan minta kami menguruskan company tersebut tapi kami dah nekad nak sambung belajar. Mak Tie sebagai maneger  dan beberapa staff menangis gak kerana kehilangan pekerja yang dedikasi, friendly, tidak berkira, low profile, kelakar dan sebagainyala....dan MD masih lagi mengharap..."Kalau rasa nak kerja lagi...any time akan diterima semula".



3 ulasan:

  1. ada lagi tak AP Advertising tu yea...dekat ngan rumah aku skrg kan...

    BalasPadam
  2. AP Advertising kat Tmn Shamelin Perkasa, Cheras berdekatan dgn JJ Tmn Maluri.

    BalasPadam
  3. Selalu juga tertanya-tanya, bagaimana Cikgu Bahrin berhijrah drp syarikat pengiklanan ke dunia perguruan, dan ia semua telah diceritakan di sini. Abas pernah juga bercerita tentang iklan Proton yang melibatkan Cikgu Bahrin ketika itu. Kita minum dulu...! Entah lupalah apa yg Abas cerita tu.

    BalasPadam