Sabtu, 12 Februari 2011

SEBENARNYA BANYAK KURNIAAN YANG ALLAH SWT ANUGERAHKAN ( Part 7 )

Tahun 1980 aku dah tingkatan 4...kira senior jugak le... Tahun ni aku dah tak sekolah agama....sepatutnya aku teruskan ke kelas Khas tapi markah aku masa darjah 6 tak melayakkan aku untuk masuk ke kelas Khas iaitu bawah 60%. Bila naik tingkatan aku cam orang yang hilang arah kerana banyak subjek yang susah dan tak  boleh masuk otak. Yang masih aku hanya BM, Agama Islam, Prinsip Akaun, Perdagangan, dan Lukisan. Matematik langsung blur coz yang mengajar cikgu dari Indonesia iaitu Pak Kemat... dan sebab dia tak kisah samada nak belajar atau tak. Yang istimewanya tahun ini Cikgu Khalid melantik aku sebagai pembantu kantin coz masa tu kantin sekolah di bawah koperasi dan dia guru koperasi.  Waktu rehat aku akan membantu menjual makanan dan selepas itu aku akan dapat makan free sebagai upah.

Tahun ini juga ada peristiwa yang tak mungkin aku lupakan coz guru disiplin iaitu Cikgu Said Elham telah menggunting rambut aku semasa perhimpunan kerana rambut aku panjang.Gunting memang takik-takik... nampak kulit kepala. Balik dari sekolah repair kat kedai gunting rambut Rahman tapi tetap nampak takik-takik. Sampai rumah kena "kapokkan" lagi dengan abah "Kon guntingan ra gelem...kawos". Kalau sekarang  cikgu buat cam yang aku kena...kurang2 surat lawyer dapat... atau pun keluar kat Metro. Tapi dunia ni tak luas... cikgu disiplin tu sekarang ada kat Kulai dan jadi imam surau dekat tempat aku tinggal tapi aku tak dendam pun.

Tahun ni jugak aku pernah kena pukul dengan pembaris kayu panjang tiga kali kat tapak tangan oleh Cikgu Samian ( sekarang pengetua MRSM Muar ) kerana tak datang latihan rumah sukan. Aku memang murid yang agak pasif... aku tak suka sukan dan malu menonjolkan diri walaupun bidang yang aku minat iaitu seni suara dan seni lakon. Aku tak ada keyakinan diri dan tidak mempunyai cita-cita yang tinggi. Ini mungkin disebabkan persekitaran masyarakat kampung yang sederhana... tiada motivasi dari kakak2 yang pencapaian pun sederhana dan aku tak ada hala tuju yang pasti. Kat sekolah pun tak ada bimbingan kerjaya cam sekarang.

Pada tahun ini penduduk Bt 21 mendapat bekalan elektrik. Hari ini dapat elektrik keesokkan harinya arwah abah beli TV hitam putih 24" cash RM900.00. Mahal betul tv masa tu... aku dan geng2 suka tidur kat surau pada masa cuti sekolah walaupun surau tak siap lagi. Kalau tak silap aku tahun 1980 ni Hjh S kahwin dgn Hj. T. Gi bertandang ke Parit Pinang Seribu naik bas Dani. Pengantin pakai baju biru gitu...

2 ulasan:

  1. Pak Kemat tu pun prnh ngaja aku.Bila "SET KOSONG" dia sebut "SET NOL".Hei cikgu samian tu kat sek sains muo ler bukan MRSM.

    BalasPadam